Under lång tid har tal och förståelse av tal debatterats. Frågan har varit om de aktiverar samma delar av hjärnan. Nu har forskare vid Stockholms universitet undersökt saken och resultaten kan kasta ljus över autism och adhd.
Tidigare studier har främst fokuserat på experiment där deltagare antingen talat eller lyssnat. Forskarna vid Stockholms universitet har i stället undersökt hjärnaktiviteten hos deltagare som fått ligga i en hjärnkamera medan de deltog i samtal med en experimentledare, skriver Forskning.se.
Gemensamt språknätverk
Resultaten visade att talare och lyssnare aktiverar samma hjärnregioner och det stödjer i sin tur idén om ett gemensamt “språknätverk”.
Forskarna såg också att vissa delar av hjärnan var mer engagerade under tal än under lyssnande, vilket i sin tur tyder på unika processer för varje aktivitet. Dessutom visade fynden att hjärnregioner som kopplas till social interaktion var mer aktiva under tal än under lyssnande.
Adhd och autism ska undersökas
Nu hoppas forskarna att genom fler experiment kunna fördjupa kunskapen om hur hjärnan beter sig språkliga och sociala utbyten och förhoppningen är att bidra till djupare förståelse för diagnoser som autism och adhd.
– Vi jämför den vuxna hjärnan med ungdomshjärnan samt adhd-ungdomshjärnan när hjärnan “läser mellan raderna” av det som sägs, vid samtal. Utgångspunkten är att personer med adhd och autism kan ha svårare att greppa budskap som inte tydligt uttalas. Därför är det av intresse att få reda på mer om hur hjärnorna hos personer med de diagnoserna beter sig vid samtal, säger Julia Uddén, universitetslektor och docent vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet till Forskning.se.