Marion Almbecker Kristensson har med sig erfarenhet från många olika håll och trots att coacher och terapeuter ofta är proffs på samtal vill hon slå ett extra slag för att inte glömma hur du öppnar alla samtal, inte bara dina klientsamtal.
– Jag jobbar som samtalsterapeut, förste hjälpare mot psykisk ohälsa, familjeterapeut, motivationshöjare, stresshanterare och mina kunder är både företag och privatpersoner, säger Marion Almbecker Kristensson.
Marion har många strängar på sin lyra som dessutom kan kombineras med varandra.
– Utövar det blir det även mycket walk and talk – promenad med samtal – samt föreläsningar och konsultuppdrag.
Det är som sagt en verksamhet med många olika ben. Men vägen dit har inte varit spikrak.
– Då jag efter mer än 20 inom städbranschen såg att det sociala spelet mer eller mindre försvann mellan arbetstagare och arbetsgivare, arbetssökande och arbetsförmedlingens olika aktörer, ensamstående och unga vuxna, bestämde jag mig för att läsa till samtalsterapeut med e-hälsa.
Många ville prata med städaren
Det var nämligen så att när Marion märkte att den psykiska ohälsan ökade i samhället så såg hon det tydligt på de ställen där hon städade.
– Under åren inom städbranschen såg jag det mycket och det var tydligt att många hade svårt att få någon att prata med för vem gick människor till när de hade tid för att prata…jo den som utförde städuppdraget på arbetsplatsen.
Den hårda verkligheten med få frågor om hur en person mår upplevde även Marion själv när hon var arbetssökande.
– När jag kom i kontakt med en AF-leverantör efter några månaders arbetslöshet fick jag ännu en gång belägg för hur arbetssökande behandlas, det vill säga utan respekt för hur man än mådde fick man höra orden ”Vi serverar inte jobb på silverfat” ett citat som gjorde att måendet på flertalet deltagare blev ännu mer tillbakadragna, omotiverade, stressade mm
Glöm inte fråga om mående
Det Marion menar saknades var en enkel liten fråga i vardagen.
– Det fanns ingen som frågade ”hur mår du?”.
En upplevelse som gjorde att Marion tänkte i nya banor.
– Jag fick mer vatten på min kvarn och ville verkligen hjälpa dessa deltagare till ett mer motivationshöjande liv. Då min ryggsäck är stor och tung av arbetslivserfarenhet, visdom och lärdom valde jag att satsa på ett yrke som verkligen behövs i samhället.
Viktigt att vara vetgirig
Marion tycker trots att hon pluggat att det är viktigt att fortsätta lära sig nytt, något hon hoppas att många kollegor också tänker.
– Mitt tips till andra i min bransch är att stå på er och vidareutveckla era kunskaper då samhället och personers mående förändras hela tiden, gör er kunskapsbank större.
Men framförallt tycker hon att den som jobbar med samtal inte får glömma de små viktiga frågorna och orden som kan göra skillnad i människors vardag.
– Jag brukar alltid öppna upp en konversation med orden: ”God morgon – och vad önskar du att få prata om idag?” eller ”God kväll – Vad önskar du att få prata om i kväll?” Med mjuk och varm röst kan man sedan inleda en behaglig konversation.
Tack Marion!
De flesta av våra artiklar ligger bakom en betalvägg. Det kostar bara några tior i månaden att få läsa allt material samtidigt som du precis som många av dina coaching- och terapikollegor hjälper till att stödja en röst i och för branschen.
Som tack för att Marie-Louice varit med och sponsrat med ett bidrag så är denna artikel med tips upplåsta för alla, även för dig som ännu inte prenumererar.
Besök gärna hennes hemsida www.samtalskompassen.se